wyprawy

Czwartek, 31 lipca 2014 | Komentarze 0

Gruzja - dzień 13

W końcu wyszło słońce więc niespiesznie zrobilismy pranie i przegląd rowerów. Dziś lajtowo tylko 500m zjazdu, 1300 podjazdu i kolejne 1400m zjazdu, oczywiście wszystko po kamienistych szutrówkach. Nieuzupełniane zapasy jedzenia od 2 dni zaczęły się powoli kończyć więc poszedłem po kilku domach w celu zakupu chleba. Niestety nikt nie chciał nam go sprzedać. Spotkany w dalszej drodze gruziński turysta rowerowy poczestował nas kandyzowanymi orzechami w syropie i zapewnił, że jednak jutro będziemy mieć szanse na znalezienie sklepu. Podjazd na przełęcz 2660mnpm na który przeznaczyliśmy 3 godziny zajął nam tylko 1:45 godziny. Niespiesznie więc zjeżdżalismy sobie w stronę Shatili piękną doliną otoczoną ponad trzy-tysięcznikami do tego, serpentyny, wodospady, wieże obronne..

Środa, 30 lipca 2014 | Komentarze 0

Gruzja - dzień 12

Poranek był cieżki. Ruszyliśmy sobie spokojnie o 10. Z poziomu noclegu 2700mnpm na 3056mnpm niby niewiele ale wczorajsza uczta dawała mi się mocno we znaki a Ani zaszkodził ser. Do tego temperatura szybko zaczęła spadać a widoczność spadła do 50m. Wpychalismy resztkami sił rowery pojedyńczo nisąc część bagaży na plecach. Po zrobiniu 6-7 rund i 3 godzinach znaleźlismy się na przełęczy ale po drugiej stronie było jeszcze bardziej stromo i trudno się schodziło. Z czasem ścieżką nawet dawało się jechać. Do tego ja zgubiłem licznik. Pół godziny bezskutecznych poszukiwań podkopało moje morale. Błotnista ścieżka zamieniła się w gagienno-kamienistą breję ale jakoś dotarliśmy do Roszki i niedaleko za wsią rozbiliśmy obóz. Pomimo zmęczenia, przemarznięcia i zdechnięcia rozpaliliśmy ognisko na wypadek ataku wilków :P

Wtorek, 29 lipca 2014 | Komentarze 0

Gruzja - dzień 11

Lało całą noc. Nie mieliśmy za bardzo motywacji jechać w deszczu więc poczekaliśmy do 12 ale to nie wystarczyło. Przez kolejne kilka godzin nie przestawało padać. Po drodze zostaliśmy zatrzymani w punkcie przygranicznym i dostaliśmy przepustkę na dalszą drogę. Właściwie to resztki drogi które szybko zamieniły się w wąską ścieżkę. W dodatku zwiększony poziom wody zmusił mnie do kilkukrotnego pokonywania jej na kilka razy: przeniesienie rowerów, bagaży i Ani. Całkowiecie mokrzy i zziębnięci dotrliśmy do drugiego punktu granicznego. Przestało padać ale bylismy zbyt zmęczeni żeby atakować przełęcz. Rozbilismy się obok namiotu pograniczników i przespacerowalismy się na przełęcz 3056mnpm. Po powrocie pogranicznicy zaprosili nas na kolację w postaci baraniny, sera, czaczy i puri z majonezem. Długie toasty nie miały końca. Okazało się, że turyści pojawiają się tutaj co kilka dni ale żaden nie zatrzymywał się tutaj na nocleg.

Poniedziałek, 28 lipca 2014 | Komentarze 0

Gruzja - dzień 10

Rano chcielismy uniknąć ponad 10km jazdy przez miasto do stacji autobusowej. Bez większego przekonania podjęliśmy próbę jazdy metrem z rowerami ale zadziwiająco poszło bez większych problemów. Na stacji ludzie kręcili głowami, ze z rowerami nikt nas do Kazbegi nie zabierze ale Ania znalazła transport i utargowała jeszcze do 60 lari. W marszrutce z kierowcą zmieściło się 17 osób + nasze rowery + drzwi samochodowe. Po drodze zaopatrzyliśmy się w "świeczki" które okazały się kandyzowanymi orzechami w syropie winogronowym. Kierowca ciśnął jak na wyścigu często wyprzedzając na trzeciego również na zakrętach. W marszrutce jechali Polacy z zamiarem zdobycia góry Kazbeg. Po dojechaniu na miejsce zaczęło padać uzupełnilismy więc po raz kolejny zapasy jedzenia i ruszyliśmy w stronę Juty. Gdy ulewa przybrała na sile chcieliśmy się schowac pod jakimś daszkiem ale zgarnął nas do domu starszy Gruzin i poczestował jadłem. Trudno się nam było z nim dogadać więc postanowiliśmy jechać dalej pomimo, że deszcz nadal padał. Niedaleko za wsią rozbiliśmy obóz.

Niedziela, 27 lipca 2014 | Komentarze 0

Gruzja - dzień 9

33 stopnie w nocy, więc nie marziśmy. Poszliśmy na miasto w poszukiwaniu śniadania, butli z gazem i informacji turystycznej. Butli oczywiscie nie sposób znaleźć w całej Gruzji więc uznajemy że się poddajemy. Następnie ruszamy w poszukiwaniu sklepów rowerowych których adresy udostępnili nam w informacji. Niestety wiekszość zlokalizowanych jest w drugiej części miasta, okazuje się również, że adresy są już mocno nieaktualne. Na szczęśie napotkany rowerzysta nakierowuje nas na odpowiedni serwis. Było to o tyle trudne, że praktycznie nikt w tym kraju a tym bardziej w stolicy nie jeździ na rowerze i nie ma się czemu dziwić. Sporadycznie spotykane pasy dla pieszych i tak niczego nie zmieniają bo po prostu nikt nie ustępuje pieszym i rowerzystom drogi. Trąbią, omijają, przyspieszają a ludzie prubują jakoś w tym wszystkim uniknąć potrącenia. W każdym razie w końcu dotarliśmy do serwisu. Mieli akurat i własciwie tylko obręcze Authora (identyczne do moich). Nie mieli niestety nypli a i zapltanie na oko na rowerze nie przyniosło dobrych rezultatów. Najwazniejsze jednak jest to, że się udało. Co prawda wróciliśmy do hostelu po 19 ale za to zwiedziliśmy dokładniej centrum i wjechalismy kolejką na zamek. W hostelu pogadalismy trochę z polskim turystą i prześledziliśmy dalsze ewentualne drogi na najbliższe dni.

Sobota, 26 lipca 2014 | Komentarze 0

Gruzja - dzień 8

Podobnie jak wczoraj pobudka na wschód słońca. Na początek 15km szybkiego zjazdu. W końcu zrobiło się ciepło - ok 40 w cieniu. Każdy odkryty kawałek skóry słońce palio na węgielek. W Tibilisi znaleźlismy kafejkę internetową i zarezerwowaliśmy hostel. Wieczorem pokręciliśmy się po centrum a po północy zjedliśmy kolację (baranie szaszłyki) z właścicielami hostelu i dwoma białorusinkami.

Piątek, 25 lipca 2014 | Komentarze 0

Gruzja - dzień 7

Pobudka o 6 rano na focenie wschodu słońca. Był to chyba najlepszy nocleg z dotychczasowych wypraw rowerowych. Piękny zachód, rozgwieżdżone niebo na 2300mnpm i jeszcze ładniejszy wschód. Wieczorem stada owiec schodzące do wioski a rano wychodzące na pastwiska i pasterze na koniach. Dalej już nie było aż tak pięknie kilkanaście kilometrów pod wiatr a kolejne po kamieniach. Na efekty zjazdu nie trzeba było długo czekać. Ania rozcięła oponę a mi zaczęła pękać obręcz. Do najbliższego sklepu rowerowego w Tibilisi jeszcze ponad 100km.. Byliśmy bardzo ciekawi miejscowości położonych nad następnym jeziorem bo z mapy wywnioskowaliśmy, że będą to piękne zniszczone i opuszczone sowieckie blokowiska. W rzeczywistości okazały się zwykłymi wsiami z bardzo regularną zabudową choć również mało zamieszkałe. W jednej z miejscowości nastąpiło rozczarowanie wyjazdu. Zmęczeni brakiem czegokolwiek do jedzenie zakupiliśmy w końcu melona i arbuza. Niestety były tak niedojrzałe, że mocno się zniechęciliśmy. Nocleg na przełęczy ok 1800mnpm.

Vmax 73km/h

Czwartek, 24 lipca 2014 | Komentarze 0

Gruzja - dzień 6

Dziś przedwczesna pobudka przez krowę o 5:00. Wokoło same łaki ale jej najbardziej smakowała trawa tuż przy namiocie. Kolejna pobudka o 8:00 ale suszenie ubrań i obfite śniadanie pozwala ruszyć dopiero o 11:00. Niedługo po wyruszeniu podpiąłem się do lawety i podciągnęła mnie na najstromszym podjeździe przez 3km. Potem trochę podpinałem Anię na ekspanderze do swojego roweru. Po kilkunastu kilometrach podjazdu dotarliśmy do dużego kurortu narciarskiego - Bakuriani. Jedziemy sobie wzdłuż licznych hoteli i nagle droga trochę niknie i robi się bardzo stroma a pojawia się wyciąg narciarski. Nie zastanawiając się zbytnio korzystamy z udogodnienia. 400m przewyższenia pokonujemy bardzo szybko. Na sam szczyt nie możemy już wjechać kolejką więc te ostatnie 300m okazało się mordęgą. Było tak stromo, że musieliśmy prowadzić do tego Anię po raz kolejny wziąłem na hol.
Dotarliśmy na przełęcz ale okazało się, że to nie ta i znaleźliśmy w dole drogę którą wygodnie wjechalibyśmy na samą górę wygodną szutrówką. Po dojechaniu na właściwą przełęcz (ponad 2500m) zatrzymał nas stacjonujący tam patrol policji. Wzięli paszporty i trzymali dobre 30min w pełnym słońcu.
Niesamowite wrażenie wspięliśmy się dzisiaj ok 1500m do góry a od przełęczy zaczynała się równina ciągnąca się dziesiątki kilometrów. Trochę takie mongolskie klimaty: połoniny, góry, owce, kozy, krowy, pasterze, jurty no i... psy. Raz aż 5 nas otoczyło. Tutejsze psy były naprawdę duże z wielkimi kolczatkami u szyi chroniącymi ich przez wilkami. Obóz rozbiliśmy ponad wsią z widokiem na jezioro i góry. Ze względu na bardzo silny wiatr wieczorem przywiązaliśmy namiot do kamieni.

Środa, 23 lipca 2014 | Komentarze 0

Gruzja - dzień 5

Obudził nas pies pasterki obwąchujący namiot. Po chwili do naszego obozowiska dotarło stado owiec i kóz. Ruszyliśmy przez kilka małych i biednych wsi do Ahalciche. Kilometry szybko leciały bo zjeżdżaliśmy 300m w dół. Spotkaliśmy tam parę rowerowych podróżników z Anglii. Jechali z Turcji do Tibilisi. Znaleźliśmy również kafejkę internetową i prześledziliśmy na mapach googla gdzie by tu dalej pojechać. Do Borjomi poszło nam dość szybko gdyż jechaliśmy w dół bardzo malowniczej rzeki Kury (największa w Gruzji). Od rana było bardzo ciepło więc zakupiliśmy pierwszego arbuza na wyprawie i ruszyliśmy po raz kolejny w stronę gór. Wieczorem było na tyle ciepło, że udało się zrobić pranie i wykąpać w rzece.

Wtorek, 22 lipca 2014 | Komentarze 0

Gruzja - dzień 4

Pobudka o 7:45, wyjazd o 9:00. Śniadanie po 5km podjazdu w deszczu. Przez kilka kolejnych kilometrach jazda w gęstej mgle ale gdy dojeżdżaliśmy do przełęczy nagle się wypogodziło. I naszym oczom ukazały się kozackie widoczki. Na przełęczy chcielismy zrobić obiad na ognisku ale po godzinie walki z wiatrem i brakiem opału poddalismy się i zjedlismy suchą karmę we mgle..
Zjazd był stromy i kamienisty. Góry po południowej stronie wyglądały już zdecydowanie inaczej. O wiele suszej a i uzdrowisko to same stare zarośnięte sowieckie bloki. W następnej wiosce zakupiliśmy barania nogę (gruziński chleb puri) i niedługo potem przymusowy postój na ognisko w deszczu. Później jeszcze kilka kilometrów po błotnistej mokrej szutrówce i rozbiliśmy się na wzgórzu.